onsdag 28. februar 2007

Tur til Kenya

Nå er vi tilbake etter tre uker i Kenya. Det har vært topp, vi har opplevd utrolig mye. De første dagene tilbragte vi i Nairobi. Siden flyet vårt ble kansellert og vi kom ned elleve timer senere enn planlagt, ble vårt første møte med Kenya en sterk opplevelse, vi besøkte Pumwani slummen. Her ligger St. Johns, et kristent senter som driver flere prosjekter i område, blant annet en skole. Vi følte oss litt dumme når vi gikk på guidet tur med fotokamera og vannflaske i slummen. Dette var en veldig spesiell opplvelse og det var nesten vanskelig å ta inn alle inntrykkene. Neste dag fikk vi møte barna og de som jobbet på Samaritan children's home. Her var det fantastisk mange søte barn, godt å se tiltak som virkelig hjelper. Resten av dagen gikk med til giraffpark, Karen Blixen farm og Kazuri, et perleverksted for enslige mødre -her var det mye fint!

Turens første lange busstur førte oss til Samburu nasjonalpark og safari. Der sov vi på lodge, en oase for rike, hvite mennesker.. På safari så vi giraff, zebra, elefant, løve, bøfler og viktigst av alt, vi så en leopard! Safari er gøy!

Etter Samburu dro vi videre til West Pokot hvor vi bodde i en uke. Litt overgang å gå fra luksus til hyttene og utedoene her.. Kontraster er en stor del av Kenya. I løpet av denne uka gikk vi til toppen av Mount Koh hvor vi overnatta hos lokale familier langt oppe i fjellet. Dette var den mest lærerike og kaldeste natta på turen. Spennende! Solidaritet jobbet med feltarbeid to av dagene, interessant å komme litt tettere innpå folk og kulturen. I grupper på 2-3 fikk vi hver vår guide som hjalp oss å komme i kontakt med menneskene i området. Noen av temaene gruppene hadde var utdanning, livsglede, oppvekst, helsearbeid, relgion og hverdagsliv. Det som vi husker best fra feltarbeidet er de fine samtalene vi hadde med folk langs elva og i landsbyen. Søndag var vi i kirka, gudstjenestene i Pokot er en smule annerledes og noe lenger enn i Norge.

Som avslutning på turen reiste vi til Mombasa, der var det varmt! Mombasa er et muslimsk område, og vi så store forskjeller fra andre steder i Kenya. Vi besøkte en kristen misjonsstasjon hvor vi fikk vite mye spennende om kultur og relgion. Det er ikke bare, bare å konvertere fra islam til kristendom. Vi møtte en gutt som hadde gjemt seg på stasjonen i fire år på grunn av drapstrusler fra familien. Helt til slutt hadde vi en fridag på stranda som førte til mange syke og solbrente mennesker.. Moralen er: bruk mye solkrem med høy faktor i Mombasa. Et lite hjertsukk fra oss jenter; gutter, det kan være lurt å smøre hverandre på ryggen selv om det kanskje er litt ubehagelig...

I løpet av de siste ukene har vi funnet ut hvor stor pris vi setter på dusj, do og vaskemaskin. Elektrisitet er ingen dum ting.. Etter å ha vasket klærne våre i balje med biotex, noe vi gjorde to ganger, føler vi med kvinnene i Pokot. Kanskje burde det vært obligatorisk for den vestlige verden med en måneds opphold i Pokot.

Vi er kjempefornøyd med tur og har hatt det helt suverent, en opplevelse for livet!